SFÅ om SFÅ: Tak for jeres svar – her er 300 lytteres holdning til Stemmer Fra Ådalen
Af Martin Davidsen
Den årlige udgave af Stemmer Fra Ådalens lytterundersøgelse er gennemført, og chefredaktør Martin Davidsen samler her nogle af resultaterne af spørgeskemaet.
Det er efterhånden ved at være en stærk tradition, at vi hos Stemmer Fra Ådalen hvert år beder vores lyttere og brugere om at give deres besyv med om vores udvikling som medie. Og jeg er hvert år blæst bagover af den feedback, vi modtager. Denne gang har mere end 300 personer deltaget i brugerundersøgelsen, hvilket jeg sætter stor pris.
Jeg har læst det hele igennem, og det er glædeligt at opleve stor opbakning til Stemmer Fra Ådalen med masser af positive tilkendegivelser – og også nogle kærlige og konstruktive kommentarer om, hvad vi kan gøre anderledes eller bedre.
I indlægget her vil jeg samle op på nogle af de ting, jeg har bidt mærke i fra svarene til spørgeskemaet.
Hvem er Stemmer Fra Ådalens lyttere? Først og fremmest: Vores lyttere. Det er dem, vi er til for. Vi har en stærk lytterskare, hvor de fleste bor i Odense eller på Fyn, men vi har også en god portion københavnere og jyder med ombord. 96 procent af vores lyttere er mænd, og det fortæller mig, at vi skal være bedre til at ramme bredere. Jeg søger fortsat efter flere kompetente kvindelige paneldeltagere.
Størstedelen af vores lyttere er mellem 31 og 50 år og kigger man på uddannelse, job og baggrund er det en bred og attraktiv målgruppe, vi har. Tak fordi I lytter med! Langt de fleste lytter alle vores udsendelser, og rigtig mange af lytter, når de kører bil.
Hele 85 procent af jer nævner Stemmer Fra Ådalen som jeres fortrukne podcast om fodbold og sport, og det bliver også bakket op af, at I primært får jeres OB-information gennem vores kanaler. Når man sammenligner med andre fodboldpodcasts eller andre lokale og landsdækkende medier, er der ingen af de andre, som I bruger i samme grad som Stemmer Fra Ådalen. Det er et stort skulderklap til os, og vi skal forsøge at leve op til det.
Helt generelt sætter jeg pris på, at vi scorer højt I lytternes vurdering af vores generelle niveau, troværdighed, tone og lydkvalitet.
Stemmer Fra Ådalen opleves som et medie med højt niveau og troværdighed i en tid, hvor medierne ellers kæmper med netop dette i mange brugeres øjne. Det betyder meget for mig.
Endelig er det værd at bemærke, at størstedelen af vores lyttere er ligeglad med, hvor langt et afsnit varer, ligesom der heller ikke er en klar holdning til, hvor ofte vi skal udkomme. Mange lytter til det hele.
En stor portion foretrækker to episoder om ugen. Og en del lyttere vil gerne have mere end to episoder om ugen. Jeg tager det hele med i overvejelserne, når vi planlægger forårets programmer.
Hvad vil lytterne have? Når man ser på de mere dybdegående spørgsmål om de forskellige elementer i Stemmer Fra Ådalen, tegner der sig også nogle tydelige billeder. Vores paneldebatter (SFÅ Debatten) er med afstand det mest populære indhold, men SFÅ Optakt, SFÅ Magasinet og SFÅ Special med interviews med OB-ledere, transferspecials, Brix & Davidsen, The Rat Pack og IdentitetOB-programmerne scorer også højt.
Generelt bliver næsten alt vores indhold modtaget rigtig godt. Når vi kigger på emner, fortæller I også, at vi er godt på vej i SFÅ Debatten mod stort fokus på aktualitet, kampdækning og nyheder tilsat større emner og perspektiver. Ugens Høgh/Hemmingsen er det mest populære segment, så det holder vi fast i, når vi laver paneldebat, men måske ryster vi lidt posen, når det handler om opbygningen af det program, vi optager efter OB’s kampe.
Når det handler om optakten, lægger det fast, at vores lyttere gerne vil have, at vi laver optakt til OB’s kampe. Men måske skal vi gøre det på en anden måde. I 2025 bliver jeg selv en fast del af SFÅ Optakt igen, og så vil vi forsøge at lave mere paneldebat – også i optakten. I vil gerne have interviews med OB-spillere og trænere; I er umiddelbart ikke så interesserede i modstanderfans.
Når vi snakker om paneldeltagere, foretrækker Stemmer Fra Ådalens lyttere, at vi har OB-fans, fagpersoner og tidligere OB-ansatte med i panelet. Det bekræfter mig i, at vi har en god sammensætning af de 13-15 faste folk, vi har med, når vi optager podcast. Jeg bestræber mig på, at vi hver gang har to fans og en såkaldt fagperson med i programmet. Det kan være en nuværende/tidligere træner, spiller, scout eller anden type, der har arbejdet i fodboldens verden på eller uden for banen.
Det giver for mig den bedste dynamik. Og det vigtigste vil altid være, at vedkommende har styr på OB – selvom det også kan give noget til debatten, at få en mere neutral type med, der ser tingene mere udefra. Men nærhed er ekstremt vigtigt i Stemmer Fra Ådalen, for der er mange, der prøver at være dygtige til at vurdere fodboldklubber fra lang afstand. Vi skal være tæt på.
Kigger vi på Stemmer Fra Ådalens generelle dækning, er der flere ting, der er interessant:
Der er lidt flere, der ønsker fokus på talentudvikling end stadion, men det er meget tæt, mens fanscenen som emne ikke scorer ret højt – alligevel er der flere, der i deres fritekst-svar efterlyser fokus på fans. Man kan ikke gøre alle tilfredse.
Hvad med økonomien? Til sidst nogle ord om Stemmer Fra Ådalens økonomi. Næsten 75 procent af vores lyttere synes, at det er helt fint med omtale af annoncører og partnere. Mange fremhæver, at deres syn på en virksomhed er blevet mere positivt efter omtale i Stemmer Fra Ådalen. Og næsten halvdelen af respondenterne har endda købt nogle produkter eller ydelser fra vores partnere. Det vidner om, at vi har bygget en platform, der er værdifuld at annoncere i.
Samtidig har vi omkring 450 medlemmer af Klub SFÅ, og langt de fleste er blot medlemmer, fordi de ønsker at støtte podcasten. Vi tilbyder stadig flere fordele til vores medlemmer, og jeg planlægger en række arrangementer kun for medlemmer i 2025, for jeg vil gerne gøre det endnu mere attraktivt at støtte Stemmer Fra Ådalen.
Det er ikke altid spændende at høre om penge og økonomi i et medie, men det er vigtigt for mig og os, der laver Stemmer Fra Ådalen. I løbet af 2025 fik fem forskellige personer en eller anden form for løn af Stemmer Fra Ådalen.
Det kræver en vis økonomi, og derfor omtaler vi partnere i Stemmer Fra Ådalen. Derfor vil jeg gerne have flere medlemmer i Klub SFÅ. Derfor omtaler jeg min egen bog om Kim Brink i podcasten. Det er vejen til at skabe en sund økonomi, der kan bruges til at producere indhold om OB. Alternativet er at skrue ned for antallet af udgivelser eller helt lukke for butikken.
Vi er stadig på udkig efter nye partnere og sponsorer til Stemmer Fra Ådalen, og vi vil meget gerne have flere medlemmer af Klub SFÅ.
Ellers noget? Der er kommet mange fritekst-svar, og det har nogle gange karakter af ønskeseddel. Nogle lyttere vil have mere med en bestemt paneldeltager, en anden vil have mindre med samme paneldeltager. Nogle synes, at programmerne er for ustrukturerede, andre mener, at der er for meget struktur. Jeg har som sagt læst det hele og forsøger at ramme den rette balance.
Stemmer Fra Ådalen er et hjertebarn for mig, og når vi til marts kan fejre 8-års-fødselsdag med vores program, har vi til den tid produceret mere end 700 udgivelser i podcast-kanalen. Hertil kommer indhold på video, tekst og meget andet.
Hele formålet med Stemmer Fra Ådalen er at gøre Odense til en rigtig fodboldby, hvor der tales om fodbold hver eneste dag på diverse arbejdspladser, foreninger og institutioner. Det skal summe af fodbold, når OB spiller, og det skal Stemmer Fra Ådalen være centralt i.
For fodbold binder folk sammen, og det fynske fællesskab kan blive endnu stærkere. Mit ønske er, at Stemmer Fra Ådalen er en fast del af OB-fællesskabet i mange år frem, og at det er en helt uundværlig del af livet som OB-sympatisør, så vi kan bidrage positivt til fodboldsnakken rundt omkring i Odense, på Fyn og i resten af landet.
Senere i januar vil jeg udgive et nyt indlæg om planerne for 2025, og om de formater, vi planlægger at lave faste programmer om de næste måneder. Hvad vi planlægger at fokusere vores dækning på. Hvad vi vil gøre mere af for medlemmer af Klub SFÅ. Og hvordan vi styrker vores kommercielle partnerskaber. Kort sagt: Der kommer et indlæg, der kigger på fremtidens SFÅ senere i januar.
Her til sidst skal der endnu engang blot lyde en stor tak til alle, der har deltaget i spørgeskema-undersøgelsen. Tak til medlemmer af Klub SFÅ og vores partnere og sponsorer. Tak til dig, der læser med, ser med og lytter med.
Og tak til dig, der læste med så langt.
Her er udvalgte grafikker, der samler op på nogle af de vigtigste pointer fra spørgeskemaet: