SFÅ om SFÅ: Ramt af en kærlighedsstorm – og en ny aftale
Af Martin Davidsen
Stemmer Fra Ådalens redaktør Martin Davidsen fortæller mere om udviklingen af podcasten og mediet bag efter at Albani har meddelt, at de alligevel fortsætter som partner og sponsor.
Få indlægget læst op som podcast her:
Jeg vil starte dette blogindlæg med at sige tak.
Mange tak til alle jer, der reagerede med positive tilkendegivelser, ros, ideer og venlige beskeder, da jeg få dagen inden jul fortalte om udsigterne for Stemmer Fra Ådalen i 2024. Det var en sand kærlighedsstorm, der ramte mig og Stemmer Fra Ådalen i de dage, og det vidner om selve meningen med det her medie: Der er mange, der sætter pris på det univers, vi har skabt med debat, analyser, viden og nyheder med OB i centrum.
Det glæder jeg mig til at fortsætte i 2024 – og udsigten er heldigvis blevet lysere.
I mit blogindlæg fra 21. december fortalte jeg, at 2024 så usikkert ud, fordi vores vigtigste partner ikke kunne forlænge deres sponsorat, men siden er der sket en masse positivt.
Der gik nemlig ikke lang tid fra mit blogindlæg om den usikre udsigt, til jeg blev kontaktet af Albani. Bryggeriet havde overvejet sagen en ekstra gang og fundet de penge, der skulle til, så Albani er også i 2024 partner hos Stemmer Fra Ådalen! Det var en positiv overraskelse, og det har selvfølgelig stor betydning for mig og for Stemmer Fra Ådalen. Albani har været med siden 2018 og tager nu et år mere som en stor og vigtig partner for Stemmer Fra Ådalen.
Aftalen med Albani betyder, at vi kan holde fast i de vigtigste, faste udgivelser hos Stemmer Fra Ådalen, og det giver ro til at arbejde med den fortsatte udvikling af vores medie.
Albanis forlængelse var endda ikke det eneste positive udkomme af SFÅ’s nødråb i december. Flere virksomheder har vist interesse for et samarbejde med Stemmer Fra Ådalen efter blogindlægget, så lige nu er der dialog med nogle potentielle partnere, der også overvejer at blive en del af Stemmer Fra Ådalen. Vi må se, om nogle af de mange bolde i luften også lander i den rigtige kurv. Det er i hvert fald glædeligt med interessen.
For jeg vil gerne pointere: Det ER stadig nødvendigt at udvide kredsen af kommercielle samarbejder. Selvom Albani nu er ombord, er der stadig behov for en stærkere økonomi for at holde Stemmer Fra Ådalen kørende. Albani-sagen lærte mig, at vi i fremtiden skal stå stærkere og ikke være så sårbare i forhold til enkelte partnere. Økonomien skal simpelthen være mere bæredygtig, ligesom der skal være økonomi til udvikle Stemmer Fra Ådalen og få det til at vokse.
Derfor er det nødvendigt for SFÅ at sikre flere kommercielle partnerskaber med virksomheder, der kan se en værdi i at blive en del af Stemmer Fra Ådalen. Vi har derfor også brug for flere medlemmer af Klub SFÅ – vi er lige nu 412 medlemmer, og jeg håber, at vi kan ramme 500 medlemmer her i 2024.
Henover julen og nytåret har flere lyttere skrevet, at de gerne vil betale mere for deres medlemskab, og at vi bare skal oprettet et ”guld-medlemskab” af Stemmer Fra Ådalen. Det er stadig en overvejelse, selvom jeg ikke er stor tilhænger af at skabe et A- og B-hold blandt vores trofaste medlemmer. Jeg sætter nemlig lige stor pris på jer alle, og jeg foretrækker at prisen er den samme for alle, som man kender det fra diverse abonnementer og streamingtjenester. Til gengæld kan det komme på tale at skrue den faste pris pr. måned en smule op, så vi kan følge med de udgifter, der også er stigende i branchen og sikre en stærkere økonomi.
Lige nu står Stemmer Fra Ådalens økonomi på to ben; de kommercielle samarbejder med virksomheder og så medlemmerne. Det har rykket os et langt stykke vej, men jeg har også erkendt, at der er brug for et tredje ben for at skabe mere økonomi. Jeg har ladet mig inspirere af BrøndbyLyd og 3point, der har skabt netværket 3pointholdet, og snart vil vi på Stemmer Fra Ådalen løfte sløret for noget lignende. Der er tale om et netværkskoncept med en række årlige møder, hvor vi med OB i centrum laver nogle sociale og faglige arrangementer. Hvis man som virksomhed eller privatperson er interesseret i at høre mere om dette inden lanceringen, er man velkommen til at skrive til mig på martin@obstemmer.dk.
Siden begyndelsen i 2017 er Stemmer Fra Ådalen vokset hvert eneste år, og det er også planen for 2024. Der er koncepter, formater og ideer i skuffen, der er klar til at blive sat i søen, hvis vi kan rejse økonomien til det. I forårssæsonen kommer der stadig til at være paneldebatter dagen efter OB’s Superliga-kampe og optakter et par dage før kick off plus et par specials om måneden, og jeg håber, at vi kan have Klub SFÅ samt maksimalt to kommercielle partnere på alle udgivelser.
I næste uge vil jeg fortælle mere om vores formater – både dem vi er klar til at lave, og dem vi gerne vil lave, hvis økonomien er til det. For der skal økonomi til at drive et medie, hvor der er udgifter til husleje/studieleje, teknisk udstyr, transport og honorar til redaktør, vært, fotografer, SoMe-folk og skribenter. Det er den eneste måde, vi kan lave gratis tilgængeligt indhold på – og jeg ønsker ikke at gemme vores gode indhold og værdifulde fællesskab bag en betalingsmur. Stemmer Fra Ådalen skal være for alle.
For som jeg flere gange har nævnt, rummer fodboldens fællesskab så stærk en kraft, at det er meget inspirerende at være en del. OB betyder så meget for så mange mennesker, og Stemmer Fra Ådalen skal være det digitale forsamlingshus, hvor vi mødes og diskuterer klubbens op- og nedture. Der var engang et telefonselskab, der havde ”connecting people” som slogan, men det passer virkelig også på en fodboldklub. Vores månedsmagasin SFÅ Magasinet er et eksempel på, at OB forbinder så mange mennesker, og jeg glæder mig til at fortsætte med at dække OB så tæt som muligt med både kritiske spørgsmål og interessante fortællinger.
Og så vil jeg slutte indlægget her på samme måde, som jeg startede: Tak fordi du læser med. Tak fordi du lytter med.
Tak fordi du bruger Stemmer Fra Ådalens kanaler til at blive klogere på OB.
Godt nytår.
/Martin Davidsen
Chefredaktør, Stemmer Fra Ådalen
Bliv medlem af Klub SFÅ til 59 kr. om måneden ved at klikke på dette link
Foto: Nicolai Berthelsen