Kronik: Danmarksmestre i nærhed – status på IdentitetOB

Af admin
28. januar 2025

Tre af initiativtagerne og styregruppemedlemmer i IdentitetOB gør her status på projektets første halvår.

Af Søren Udesen, Bo Jessen og Morten Friis

Forestil dig, at du følger et hold af spillere, der tackler igennem, som rejser sig op og løber videre, når bolden er mistet, og som stormer fremad, når muligheden byder sig. Et hold, der som en flok gale gallere gang på gang vender de sværeste situationer til de mest fantastiske comebacks, og som gør det som et fællesskab. Et fællesskab, der ikke kun findes mellem spillerne på banen, men som springer mellem tribunen og banen og lever på og uden for kampdage.

Et fællesskab, der bunder i en åben, lokalt ejet klub, der betragter sine omgivelser som en ressource og ikke som en trussel. Hvor du kan vade direkte fra å-stien ind i en superliga-træning og med på en rejse mod toppen af dansk fodbold. På rejse med fans, spillere, administration og sponsorer – hvor alle er i øjenhøjde, og vil hinanden det bedste.

Som OB-fan skal du ikke tænke over, hvor OB er i hierarkiet hos et fjernt flerklubsejerskab eller frygte en exit-plan, der trækker tæppet væk under fællesskabet. Og du er en del af et stærkt fællesskab, der både spejler kvaliteterne hos den hårdtarbejdende odenseanske buschauffør og den nyankomne unistuderende, der har valgt Odenses nye kvaliteter til. Et fællesskab, der ikke alene jagter sejre for at gøre odenseanere og fynboer stolte, men også gør en forskel for Odense ved sammen at hjælpe de af vores naboer, der har det sværest.

Forestil dig, at dit hold har en stamme af unge, fynske spillere. En Tobias eller Max, der nikker, når du møder dem i gågaden, som synes striberne er lige så ærefulde som dig, og som har så stor vindermentalitet, at modstanderne frygter at træde ind på græsset i Bolbro. Spillere, der samtidig er lige så ordentlige, uhøjtidelige og lune som Lars Høgh. Her er der ikke plads til arrogance – positiv eller negativ.

Forestil dig, at det hold spiller for fyldte tribuner, selv når resultaterne svigter. Hvor kampdage på stadion er en naturlig forlængelse af alle fynboers uge, og hvor tribunerne er fyldt med fans, der har et helt særligt ry. Som højlydte, dedikerede og gale, men samtidig med en god portion hygge, selvironi og med sans for, hvor grænsen går. “En Hemmingsen, en Hemmingsen, det er en mand med …” Fynbomakkere, der lægger armen om sidemanden og inviterer alle ind i fællesskabet.

Forestil dig, at alle ansatte i den klub har arbejdsradius som Kim Brink og har lige så stort internationalt udsyn, mod og viden om moderne fodbold på rygraden, som de ser det som deres opgave at dyrke det nære fællesskab. En klub, der tænker stort, på grænsen til galskab, og har den faste ambition at være en dansk topklub. En kultklub, der ikke er kult, fordi den ikke vinder, men fordi den vinder på sin egen måde. Som Danmarksmestre i nærhed. Fra pode til professionel. Fra herre- til kvindehold.

Nogle værdier er særlige for OB, nogle findes i andre klubber, men tilsammen skal de fremover gennemsyre OB i sådan en grad, at vi ved, hvordan vi møder en foranderlig fodboldverden – og hinanden. Det er nemlig nogle af de midtvejskonklusioner som vi, OB og følgegruppen er kommet frem til i arbejdet med IdentitetOB.

Foto: OB

Identitet OB – er det bare “endnu” en gang tom snak?

”Hvad er egentlig formålet med det projekt? Mener OB noget med det, eller er det endnu en gang tom snak?” Nogle af jer ser IdentitetOB som løsningen på OB’s zigzagkurs, som en kærkommen mulighed for at sætte en særlig kurs for OB gennem moderne fodbolds oprørte vande, mens andre helt sikkert har tvivlet på effekten. Det kan vi ikke bebrejde jer. De sidste 15 år har OB’s superligahold skiftet træner, sportsdirektører og spillestil godt og vel hvert tredje år. Og klubben har været uden kvindehold i lang tid. Når man ikke hvem man er, så skifter man retning, når det stormer, og retningen sættes af de inspirationer, der tilfældigvis blæser ind over Fyn på det givne tidspunkt. Så hvorfor skulle der ske noget nyt nu?

Da vi pitchede ideen om “IdentitetOB” til OB i sommeren 2024, havde klubben allerede gjort nogle af de samme tanker og var i gang med at styrke trup- og klubkulturen. Derfor gav vi håndslag på et fælles 1-årigt projekt, der sammen med en følgegruppe på 35 repræsentanter (se deltagere her) fra alle dele af OB-familien – og med inddragelse af alle jer –  skal finde ind til OB’s kerne, styrke de ting, der fungerer godt og igangsætte de forandringer, der skal til for at sikre, kulturen lever. Ikke som en erstatning for en sportslig strategi og for kortsigtede sportslige forandringer, men som supplement til og afsæt herfor.

For ligesom der er meget positivt at bygge på for OB’s identitet, så er der også udfordringer i dag. Fra det kortsigtede strategiske perspektiv, der har kendetegnet de sidste mange år,  over manglende tillid mellem fans og klub, manglende sammenhængskraft på tværs af hold og på tværs af organisationen, og ind imellem manglende åbenhed og medejerskab til klubbens rejse. For at nævne nogle eksempler.

En fælles OB-identitet skal være et afsæt for, at vi fremover, i stedet for at pisse i hjørnerne, kan sige fra over for hinanden, når vi er på afveje. Uanset om det handler om kanonslag på tribunen i Viborg, kommunikation, der ikke er i øjenhøjde, manglende udmeldinger om klubbens retning  – eller en spillestil, man ikke kan spejle sig i.

It’s about winning, stupid! (– og om at vide, hvorfor vi skal vinde)

For mange handler OB om sejre, medaljer, pokaler og europæiske kampe. Og hvorfor så den snak om identitet? Målet med IdentitetOB er at skabe en stærkere værdikultur, knytte OB-fællesskabet tættere sammen – men også om at finde OB’s vej til succes.

I SFÅ-udsendelsen om OB’s spillestil påpegede Keld Bordinggaard, at man vinder fodboldkampe ved at analysere moderne fodbold og finde den spillestil, der kan vinde fodboldkampe, og så må resten følge herfra. Afsættet for projekt “IdentitetOB” er lidt anderledes. Det tager sit udgangspunkt i, at vejen til succes for en traditionsklub som OB er at balancere det indre (historien, den by, klubben er knyttet til, og de personer, der har været og er i klubben) med det ydre (presset fra konkurrenterne og de vilkår, der er i moderne fodbold).

OB kan ikke træne, spille og fungere som i Ricardos 70’ere og forvente at vinde. Men identiteten kan give de briller, vi bruger til at analysere moderne fodbold: Det, der gør OB særlig, er en del af vores særlige måde at vinde på. Det er fremtidens bud på, hvordan vi skaber en traditionsrig klub i toppen af moderne dansk fodbold.

Sammenhold, fællesskab og hårdt arbejde er ikke givet, som vi så i sidste sæson, men det er afgørende for at vinde. En sund fortælling om, hvad OB er, gør det meningsfuldt at fylde tribunerne, synge højere, lægge arbejdstimer på træningsbanen og flere sponsorkroner i kassen. Og en klar identitet er det bedste afsæt for en klar strategi, der identificerer præcis hvordan OB skal vinde – også over tid. Det er blandt andet afsættet for at udpege de strategiske investeringer, rekruttere de rigtige spillere og ansatte og udpege den spillestil, odenseanere og fynboer kan spejle sig i, og som samtidig kan sikre sejre.

Det handler altså om at finde OB’s vej til at vinde – og at vide, hvorfor vi vil vinde. Når vi vinder, bidrager vi til en fortælling, der er større end os selv, og når vi ikke vinder, er det stadig meningsfyldt at følge OB.

Handlinger, der forankrer og forandrer

Projektet bevæger sig nu ind i den afgørende fase, hvor vi skal sætte form på handlinger og initiativer, som sikrer, at identiteten ikke blot bliver en fortælling, der kun lever i skåltaler, men et fundament for de forandringer, der former fremtiden. Et af de første skridt bliver en opdateret sportslig strategi, som er udarbejdet af klubben og befrugtet af de foreløbige konklusioner i IdentitetOB.

Andre indsatser kan handle om at lave en værdiaftale og et organ, der løbende bidrager til at sikre, at klubben holder tråd i identiteten. Initiativer til at sikre nærhed mellem superligaspillere, fans og by. Justering af klubbens kommunikations- og brandingstrategi. Og faninitiativer, der sikrer god velkomst af nye fynbomakkere på tribunen og fynsk lune i vores sangrepertoire. Indsatserne er foreløbigt blevet diskuteret på skitseniveau, og over de kommende måneder skal de konkretiseres – og suppleres med flere initiativer.

Men før vi lægger os fast på de endelige retninger og handlinger for OB’s identitet, handler det om at få inddraget så mange i OB-fællesskabet som muligt.

Hvad sker der herfra –  og hvordan får du indflydelse?

Teksten her er udtryk for en midtvejskonklusion, men processen for “IdentitetOB“ er ikke færdig. Frem til og med foråret, vil projektet bl.a. indeholde:

  • Flere følgegruppemøder
  • Fem SFÅ-udsendelser om sammenhængskraft, ejerskab og selskabskonstruktion i OB, om OB set udefra, om fanscenen i OB, om OB i moderne fodbold samt en opsamling på projektet. SFÅ-udsendelserne er både analyse for åben mikrofon og en mulighed for at lytte med og byde ind efter udsendelserne
  • En spørgeskemaundersøgelse, hvor alle kan bidrage til projektet og være med til at sætte retning for virkeliggørelsen
  • Et offentligt arrangement, hvor alle kan blive inspireret og give deres bidrag til projektet

Vi håber, at du vil debattere udsendelserne, svare på spørgeskemaundersøgelsen og deltage i det åbne arrangement. Fans af de danske klubber, der ejes af udenlandske investeringsfonde, kan kun håbe, at ejerne vil klubben det godt på lang sigt. I OB har vi muligheden for at være med til at skabe Danmarks mest nære superligaklub, hvor vi alle er med på rejsen mod toppen af dansk fodbold.

Dette er en kronik og dermed at betragte som et partsindlæg – det er skribenternes måde at vurdere tingene på. Kronikken er skrevet af OB-fansene Søren Udesen, Bo Jessen og Morten Friis Nielsen, der alle er blandt initiativtagerne til projektet IdentitetOB og en del af projektets styregruppe. Som uafhængigt medie giver Stemmer Fra Ådalen plads til dette indlæg som en del af aftalen om, at SFÅ er mediepartner på IdentitetOB. Læs om Stemmer Fra Ådalens rolle som uafhængigt medie her

Skriv en kommentar

Vil du være samarbejdspartner eller annoncør hos
Stemmer fra Ådalen?